След войната, икономическите дейности на Чехословакия са засегнати от процеса на национализация. Започва социалистическата ера, която напълно променя посоката на чехословашката автомобилна индустрия.
Автомобилният завод се преструктурира под новото име AZNP (Automobilové závody národní podnik – „Национално предприятие за автомобилни заводи“). Стартира производството на Škoda 1101. Моделът е по-известен като „Тюдор“ поради каросерията си.
Škoda печели купата на президента в 1000-километровото състезание - Мело Монтевидео.
Специалният брониран държавен автомобил „VOS“ бележи края на производството на луксозни автомобили от среден клас в Млада Болеслав за дълго време напред.
Škoda представя Sedan 1200. Една забележителна иновация е изцяло металната каросерия, която заменя предишната комбинация от дърво и метал. В Европа изцяло металното тяло започва да се използва широко едва в края на 50-те години на миналия век.
Škoda 440 Spartak излиза на пазара.